Tizenhét éves koromban a barátom anyja megkérdezte, hogy mi akarok
lenni. Világcsavargó,
Mindig el akarják
venni a külső szabadságunkat, ez legkésőbb az iskolába lépéssel
megkezdődik, de sokszor már az óvoda is fenyeget - ami viszont mindig
megmaradhat, ha kimunkáltuk magunkban, az a belső szabadság. Már a
magzati korban kezdődik ennek megalapozása az örömteli biztonság
megadásával - ami ilyenkor még az anya örömteli biztonságérzetét
jelenti. És aztán: tudok-e a gyerekemnek továbbra is örülni, vagy
szorongok, és ez a szorongás őt is görcsbe rántja? Netán "tanításoknak"
esem áldozatul, és elhatározom, hogy ezt a kis lényt erre vagy arra
fogom "terelni"? Tudok-e őszinte maradni? Akkor is, ha baj van? Ha éppen
elválunk vagy valaki beteg a családban? Tudom-e hagyni, hogy ő
felfedezze önmagát, a maga világát és a világot maga körül, vagy azt
hiszem, hogy mindent nekem kell megszerveznem? Tényleg: mi az, amitől
nekem kell megvédenem őt? Észreveszem-e, ha tőlem beteg a gyerek? Vajon
agresszívvé kell-e őt nevelnem ebben az agresszív világban, hogy sikeres
legyen? (Semmiképpen!)
Hogy újra és újra jelen tudjak lenni a magam
és a gyerekem életében, ehhez a mindig fenyegetett, de mindig újra
kiküzdhető belső szabadság kell.
válaszoltam. Hobó, a régi, Jack London-i
értelemben. Később megnéztem A pármai kolostorból készült nagyszerű
filmet, Gérard Philipe főszereplésével, mely úgy kezdődik, hogy robog
egy hintó a sziklás észak-itáliai tájon, és a sziklák közül egyszer csak
leugrik egy útonálló. Az utasok a pisztolyukhoz kapnak: "Ki vagy?" (Én
legalábbis így emlékeztem évtizedekig.) Mire ő meghajol, köpenye lobog a
szélben, nagy karimás kalapját leveszi, grandezzával meglóbálja, és azt
mondja: "Ferrante Palla, szabad ember". Attól kezdve azt gondoltam: ez
akarok lenni! Szabad ember! Közben eltelt több mint ötven év, és azóta
is próbálok, igyekszem az lenni. Remélem, hogy az is vagyok. De
legalábbis úton vagyok a szabademberség felé.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése